• الکترینو، نگاهی نو، آموزشی نو

چک لیست بررسی فنی علت کندی سرعت اینترنت ADSL خانه یا محل کار شما!

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که اینترنت ADSL ای که برای خانه یا محل کار خود خریداری کرده اید سرعت بسیار کند دارد در واقع سرعت اسمی که در طرح اینترنت ADSL خریداری کرده اید را روی مودم و دستگاه های متصل به مودم دریافت نمیکنید و احتمالا وقتی مشکل کندی سرعت شبکه اینترنت را با ISP یا پرووایدر اینترنت خود مطرح میکنید اغلب مشکل را به صورت کلی ناشی از سمت کاربر نهایی و مربوط به خطوط گیرنده شما میدانند. اما واقعا علت کاهش سرعت نت چیست؟ در این مقاله در الکترینومگ میخواهیم به صورت دقیق و گام به گام علت یا علل کاهش سرعت اینترنت ADSL را بررسی کنیم تا بتوانید مشکلات احتمالی کاهش سرعت اینترنت ADSL خود را حل و سرعت اینترنت ADSL خط تلفن خود را افزایش دهید.


 علت کندی اینترنت ADSL به همراه راهکار

قدم اول اندازه گیری دقیق سرعت نت

اطلاق کلی سرعت نت من کم است دردی را دوا نمیکند شما باید بدانید سرعت نت تعرفه اینترنت ADSL که خریداری کرده اید، چقدر است ؟ که بدین منظور میتوانید به پنل کاربری ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSl خود مراجعه کنید و مشخصات بسته اینترنت ADSL که خریداری کرده اید را مشاهده و سرعت تعرفه خود را پیدا کنید. این همان سرعت اسمی است که حالا باید بررسی کنید ببینید روی روتر یا مودم خود این سرعت نت را دریافت میکنید یا خیر؟


برای اندازه گیری سرعت اینترنت ADSL روش های مختلفی وجود دار د. یکی از روش های دقیق سر عتی است که خود روتر یا مودم نمایش میدهد برای دیدن این سرعت با استفاده از کابل شبکه مودم را به کامپیوتر یا لپ تاپ خود وصل کنید. و مراحل زیر را دنبال کنید :


وارد رابط کاربری مودم یا روتر خود شوید.

به بخش status بروید،

مقدار Download Speed و Upload Speed را بررسی کنید. این مقادیر همان سرعت نتی که دریافت میکنید را نمایش میدهد.

روش دیگر اندازه گیری سرعت نت با استفاده از ابزارهای آنلاین است با یک جستجوی ساده میتوانید وبسایت های اندازه گیری سرعت نت زیادی را پیدا کنید.

فقط در هنگام تست سرعت نت چند نکته را در نظر بگیرید:

سرعت نت را در ساعات غیر پیک اندازه بگیرید.

اندازه گیری سرعت نت و تست سرعت را به دفعات و در ساعات مختلف انجام دهید. مقدار نهایی سرعت نت شما میانگین این اعداد به دست آمده است.

بررسی کنید حتما مودم، یا کامپیوتری که سرعت را تست میکند سالم باشد.

از عدم اتصال به وی پی ان و هر پروکسی در زمان تست سرعت مطمئن شوید.

قدم دوم تست نویزگیری خط تلفن

ممکن است به علت های مختلف مدار خط تلفن داخل واحد شما نویز داشته باشد. نویز ها میتوانند علت های مختلفی داشته باشند که به صورت موقت یا دائمی بسته به منشا آنها روی خط تلفن شما قرار گرفته باشند. به دلیل اهمیت بررسی نویز به صورت کامل میتوانید روش نویزگیری خط تلفن و بررسی وجود نویز را در این مقاله بخوانید.


عملیات بررسی وجود نویز در خط تلفن (حل مشکل کندی سرعت اینترنت ADSL)
قدم سوم کنترل ورودی مودم

استفاده از اسپلیتر بر سر ورودی مودم یا روتر ممکن است سبب نویز یا قطعی شود بنابراین بدون اتصال مشترک گوشی تلفن و مودم ، منحصرا مودم را به یک پریز تلفن جداگانه متصل نمایید. قدم سوم تست خود مودم مودم های کنونی رایج بازار برد الکترونیکی بسیار حساس و آسیب پذیر دارند و حتی نوسان های کوچک روزمره میتواند به مرور به بخشی از برد مودم شما آسیب بزند و مودم شما ضعیف شود که ممکن است به شدت سرعت نت شما را تحت تاثیر قرار دهد پیشنهاد الکترینومگ به شما استفاده از محافظ برق مناسب مودم شماست که میتوانید از این لینک سری به فروشگاه الکترینو بزنید و بهترین محاقظ برق بازار با کیفیت عالی و گارانتی را با قیمت مناسب تهیه کنید. ممکن است به دلیل همین نوسانات برق مودم آسیب دیده باشد بنابراین باید از صحت مودم خود مطمئن شوید ترجیحا اگر امکان پذیر است با یک مودم دیگر سرعت نت خود را چک کنید تا از صحت عملکرد مودم خود مطمئن شوید.

قدم چهارم چک کردن کابل از سرخط تلفن

سالم بودن کابل تلفن از سر خط ورودی به ساختمان شما تا رسیدن به پریز تلفن اهمیت فراوان در کیفیت اینترنت ADSL دریافتی شما دارد و ممکن است کوچک ترین خراش یا معیوبی در یک قسمت کابل به صورت چشمگیر سرعت نت شما را کاهش داده باشد. اگر ساختمان شما قدیمی است این احتمال افزایش پیدا میکند حتما کابل های تلفن را بررسی کنید و اگر کابل های ساختمان شما نامنظم و فرسوده است بهتر است با یک فنی کار آشنا به کابل تلفن صحبت کنید در این صورت میتوانید سرعت نت را از پایین ساختمان نیز تست کنید اگر به طرز محسوسی با سرعت نت داخل واحد که در مراحل قبل اندازه گرفته اید تفاوت دارد بهتر است کل کابل ورودی تا واحد را تعویض کنید. نتیجه گیری : عمده مشکلات رایج در کاهش سرعت اینترنت ADSL به ترتیب استفاده از اسپلیتر، وجود نویز در خط تلفن داخل واحد شما و یا پوسیدگی کابل تلفن داخل ساختمان (بیرون واحد) شماست. مطمئن باشید با بررسی این موارد و حل کردن این مشکلات، سرعت اینترنت ADSL شما به صورت آشکاری افزایش خواهد یافت.

برای این مطلب تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است

ارسال دیدگاه