• الکترینو، نگاهی نو، آموزشی نو

عملیات بررسی وجود نویز در خط تلفن (حل مشکل کندی سرعت اینترنت ADSL)

به هر اختلالی که در فرآیند ارسال سیگنال در خط تلفن بوجود آید نویز میگویند. نویز در خط تلفن ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و از مهم ترین دلایل فنی کاهش سرعت اینترنت ADSL است. در این مقاله در الکترینو مگ به نویز در خط تلفن با رویکرد بررسی اثر در کیفیت اینترنت ADSL خواهیم پرداخت :


                            حل مشکل نویز خط تلفن

روش بررسی وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن به دو روش زیر امکان‌پذیر است: ‬‬

1- استفاده از دستگاه نویزگیر

دستگاه نویزگیر یک ابزار است که برای تعیین وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن استفاده می‌شود. این دستگاه یک سیگنال صوتی را از طریق خط تلفن ارسال می‌کند و میزان نویز را اندازه‌گیری می‌کند. اگر میزان نویز بیش از حد مجاز باشد، نشان‌دهنده وجود نویز در خط تلفن است.

2- استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری

تعدادی ابزار نرم‌افزاری وجود دارد که می‌توان از آنها برای بررسی وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن استفاده کرد.خبر خوب این است که این ابزارها معمولاً در رابط کاربری مودم یا روترها موجود هستند.

روش بررسی وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن با استفاده از روش اول یعنی دستگاه نویزگیر

برای بررسی وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن با استفاده از دستگاه نویزگیر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. 1- دستگاه نویزگیر را به خط تلفن وصل کنید.
  2. 2- دستگاه نویزگیر را روشن کنید.
  3. 3- میزان نویز را در دستگاه نویزگیر بررسی کنید.

اگر میزان نویز بیش از حد مجاز باشد، نشان‌دهنده وجود نویز در خط تلفن است.

مراحل بررسی وجود یا عدم وجود نویز در کابل تلفن با استفاده روش دوم یعنی ابزارهای نرم‌افزاری در مودم

برای بررسی وجود یا عدم وجود نویز در خط تلفن با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. 1. وارد رابط کاربری مودم یا روتر خود شوید.
  2. 2. به بخش Status بروید.
  3. 3. مقدار SNR و Line Attenuation را بررسی کنید.

اگر مقدار SNR پایین باشد و Line Attenuation زیاد باشد، نشان‌دهنده وجود نویز در خط تلفن است.مقدار SNR مناسب بین 13 تا 28 است. اگر مقدار SNR پایین‌تر از 13 باشد، نشان‌دهنده وجود نویز در کابل تلفن شما است. مقدار Line Attenuation مناسب نیز بین 20 تا 30 است. اگر مقدار Line Attenuation بالاتر از 30 باشد، نشان‌دهنده وجود نویز در خط تلفن است.

علل ایجاد نویز در خط تلفن چیست؟

نویز در خط تلفن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

وجود وسایل برقی در نزدیکی خط تلفن

وجود اختلالات مخابراتی

وجود مشکلات در کابل‌کشی خط تلفن و برق

برای رفع مشکل نویز در خط تلفن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تجهیزات اینترنت خود را به‌روزرسانی کنید.

وسایل برقی را از نزدیکی خط تلفن دور کنید.

با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید و مشکل را گزارش دهید.

نتیجه گیری :‌ اگر پس از نویزگیری متوجه شدید که روی کابل تلفن شما نویز وجود دارد در قدم اول اقدام به خاموش کردن مودم و گوشی تلفن خود نمایید چون ممکن است مودم و دیگر دستگاه ها آسیب ببیند سپس موضوع را به مسئول تاسیسات ساختمان گزارش کنید تا مشکل وجود نویز در کابل های واحد شما بررسی و حل شود. در صورتی که ساختمان شما قدیمی باشد یا سیم کشی ساختمان به صورت صحیح انجام نگرفته باشد ممکن است کابل برق و تلفن در قسمتی از مسیر به یکدیگر چسبیده باشند که این موضوع سبب نویز خطرناک الکتریکی روی کابل تلفن شما میشود. برای جلوگیری از نویز الکتریکی باید کابل های برق و تلفن به وسیله عایق پلاستیکی از یکدیگر جدا شده باشند. البته برای ایمنی بهتر حتما از یک استادکار فنی و یا برقکار بخواهید این کار را انجام بدهد.

برای این مطلب تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است

ارسال دیدگاه