نحوه دریافت خسارت وارده به دلیل قطعی یا نوسان برق
آیا میدانستید در صورتی که صدمه ای به وسایل برقی یا الکترونیکی شما به دلیل قطعی برق یا نوسان بار وارد شود میتوانید خسارت آن را از اداره برق (توانیر) دریافت کنید؟ برای نحوه مطالبه و دریافت خسارت ناشی از قطعی برق با ادامه این مقاله همراه الکترینومگ باشید.
بیمه برق چیست ؟
در قبض های برق مرکز هزینه ای در نظر گرفته شده که با عنوان حق بیمه برق از مصرفکنندگان شناخته میشود. این هزینه طبق قرارداد بیمه مرکزی با شرکت توانیر از مصرفکنندگان برق شهری، روستایی و صنعتی دریافت میشود: بیمه برق، بیمهای است که طبق مفاد آن، مشترکان برق میتوانند خسارت خرابی یا سوختگی لوازم برقی را از شرکت برق دریافت کنند. در ادامه این مقاله بهترین نحوه پیگیری خسارت برق توانیر را بررسی خواهیم کرد.
نوسانات برق میتوانند باعث صدمه به دستگاههای برقی شوند. این نوسانات ممکن است شامل افزایش یا کاهش ولتاژ ناگهانی باشند که میتواند به دلایل مختلفی مانند:
1. تغییرات بار : تغییرات ناگهانی در بار مصرفی میتواند ولتاژ را تحت تأثیر قرار دهد.
2. خرابی تجهیزات : مشکلات در شبکه برق یا تجهیزات توزیع میتواند منجر به نوسان ولتاژ شود.
3. رعد و برق : صاعقه میتواند به خطوط برق آسیب برساند و نوسانات شدیدی ایجاد کند.
این نوسانات ممکن است باعث آسیب به:
- تجهیزات الکترونیکی : مانند کامپیوترها، تلویزیونها و لوازم خانگی.
- مدارهای داخلی : ممکن است باعث سوختن فیوزها یا مدارها شوند.
- عملکرد دستگاهها : ممکن است عملکرد دستگاهها را مختل کنند.
برای دریافت خسارت وارده به دلیل قطعی یا نوسان برق، میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. جمعآوری مستندات : شما باید مستندات خود را برای بارگذاری در سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی آماده کنید.
فاکتورها و مدارک مربوط به خسارتهای مالی (مانند تعمیرات، خرید تجهیزات جدید و غیره).
- گزارشهای مربوط به قطعی یا نوسان برق (تاریخ و ساعت وقوع).
2. تماس با شرکت برق :
- با شرکت توزیع برق منطقه خود تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید. ممکن است هر شهرستان روال مجزایی به غیر از روش پیشنهادی که در مرحله بعدی بیان کردیم داشته باشد.
3. تکمیل فرم شکایت خسارت وارده ناشی از قطعی برق :
- فرمهای مربوط به درخواست خسارت را پر کنید و مستندات جمعآوری شده را ضمیمه درخواست خود کنید وارد سایت یا اپلیکیشن برق من شوید. ابتدا باید کنتور خود را در اپلکیشن برق من ثبت کنید اگر قبلا این کار را انجام نداده اید، ابتدا کنتور برق را ثبت کنید و سپس وارد لینک زیر شوید.
جهت ورود کلیک نمایید.
پس از ورود به لینک بالا مطابق تصویر زیر فرم را پر کنید و درخواست خسارت ناشی از نوسان یا قطعی برق خود را ثبت کنید.
4. پیگیری وضعیت درخواست :
- پس از ارسال درخواست، بهطور منظم وضعیت آن را پیگیری کنید.
5. مراجعه به مراجع قانونی :
- در صورتی که پاسخ مناسبی از شرکت برق دریافت نکردید، میتوانید به مراجع قانونی یا سازمانهای حمایت از مصرفکنندگان مراجعه کنید.
6. مشاوره حقوقی :
- در صورت نیاز، با یک وکیل مشورت کنید تا راهنماییهای لازم را دریافت کنید. خسارت برق کی پرداخت میشود؟
یکی از سوالات مهم خسارت دیدگان این است که این خسارت کی پرداخت میشود؟ با انجام این مراحل، کارشناسی ئ صحت سنجی خسارت توسط توانیر شانس بیشتری برای دریافت خسارت ناشی از قطعی برق دارید.
دیدگاه
برای پیگیری خسارت نوسان برق آیا باید حضوری به بیمه دی مراجعه کنیم؟
همراه عزیز این مقاله برای ثبت شکایت از شرکت برق است اما اگر شما تحت پوشش بیمه دیگری هستید با دفتر بیمه تماس بگیرید و روال کاری را سوال کنید.
سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی همینی هست که لینک نحوه دریافت خسارت گذاشتین؟
همراه عزیز بله لینک درج شده مربوط به ثبت خسارات است.